۲ آذر ۱۴۰۴، ۸:۰۲

بنزین سه نرخی راهی برای کاهش واردات

بنزین سه نرخی راهی برای کاهش واردات

به گفته یک کارشناس انرژی، با وجود تولید روزانه حدود ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین و ناترازی نزدیک به ۱۰ میلیون لیتر، اجرای طرح سه‌نرخی می‌تواند مصرف را مهار کرده و از وابستگی به واردات بکاهد.

رضا پدیدار عضو اتاق بازرگانی و کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با سه نرخی شدن بنزین گفت: اعمال نرخ سوم برای مصرف بیش از ۱۶۰ لیتر می‌تواند یکی از راهکارهای کاهش مصرف باشد.

وی با انتقاد از مصرف شتابزده بنزین در ایران خاطرنشان کرد: هم اکنون مصرف بنزین شتابزده است که این امر دو علت دارد یکی مصرف بالای خودروهای داخلی و دیگری قیمت ارزان این حامل انرژی موجب افزایش مصرف شده است.

وی افزود: باید برای بهینه سازی موتورهای خودروها چاره اندیشی شود زیرا در کشورهایی نظیر ژاپن و کره جنوبی ۱۰۰ کیلومتر چهار و نیم لیتر تا پنج و نیم لیتر مصرف بنزین دارند در حالی که این عدد در کشور ما بسیار متفاوت است و برای هر ۱۰۰ کیلومتر ۸.۵ تا ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌شود یعنی دوبرابر.

پدیدار در پاسخ به این سوال که ممکن است مردم با سه نرخی شدن بنزین به سمت دوگانه سوز کردن خودروهای خود سوق پیدا کنند، گفت: گاز سوز شدن خودرو در سال‌های گذشته مطرح شد اما مورد استقبال قرار نگرفت به همین دلیل برای استقبال مردم ابتدا باید آگاه سازی وفرهنگ‌سازی صورت بگیرد تا مردم بدانند این اقدام چه آثار مثبتی بر زندگی شأن دارد.

وی اضافه کرد: ما هیچ موقع کمبود بنزین نداشتیم به همین دلیل سه نرخی شدن بنزین می‌تواند کمی از شتاب زدگی در مصرف را بکاهد، اما به طور کلی نظام خودروسازی ما به گونه‌ای است که خودروهای داخلی میانگین مصرفش بالایی دارند به طوری که میانگین مصرف خودروهای ایرانی در مقایسه با اتومبیل‌های که در کشورهای توسعه یافته و یا سایر کشورها یک و نیم تا دو برابر ضریب سوخت بالاتری دارند.

این کارشناس انرژی در رابطه با به صفر رسیدن واردات گفت: در صورتی که آمار ارائه شده در رابطه با میانگین تولید بنزین پالایشگاهی صحیح باشد و روزانه نزدیک به ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین تولید شود با توجه به اینکه میانگین مصرف روزانه بنزین به ۱۳۴ میلیون لیتر رسیده که نشان دهنده ناترازی ۱۰ میلیون لیتری بنزین در روز است و با کاهش مصرف نیاز به واردات نیز کاهش می‌یابد.

پدیدار خاطر نشان کرد: ناترازی موجود ریشه در فرسودگی ناوگان حمل و نقل دارند، بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت صمت ۱۴ میلیون و یکصد هزار موتورسیکلت بنزین سوز در کشور ما وجود دارد که از این تعداد ۱۰ میلیون دستگاه موتور فرسوده هستند که این فرسودگی نیز منجر به هدر رفت بنزین می‌شود و در کنار سه نرخی شدن بنزین باید برای موتور و خودروهای فرسوده چاره اندیشی صورت بگیرد.

کد خبر 6665119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۲
      4 1
      اینکه در فلان کشور وفلان ماشین کمتر مصرف میکند ومابیشتر مصرف می‌کنیم وحرف های از این دست حرف های ضعیف .بی ارزشی است درد اصلی این است که در کشور ما روزانه یکصدو پنجاه میلیون لیتر بنزین وشاید از این بیشتر مفت ومجانی خیرات میشود واین بدبختی بسیار بزرگی است که بدلیل نداشتن قیمت دهها میلیون لیتر از آن قاچاق میشود وبقیه هم در اقیانوس بیکران اسراف هدر میرود والله قسم اگر قیمت بنزین سی برابر هم شود بازهم قیمتش بسیار پایین است
    • حمید IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۲
      1 0
      من نمیدونم چه اصراریه که بنزین با قیمت ارزان تولید بشه و مردم هم بسوزونن و هوا رو آلوده کنن . قیمتش رو ببرید بالا و تفاوت قیمت رو یارانه کنید و بدید به مردم
    • جمهور ملت IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۳
      2 0
      هر تصمیم اقتصادی برای ۸۰ درصد مردم ایران شامل دهک ۳الی۸ که طبقه ی متوسط رو به فقر هستند و شامل کارمند و کارگر ساده با بازنشستگانشان بعلاوه ی کسبه و کشاورز خرد ، باید با پرداخت هزینه اش باشد والا تو خود بخوان حدیث مفصل از هزاران گرانی و تورم بیشتر ، بعداز آن و فقیر شدن این طبقه و تبدیل طبقه فقیر که ۵ درصد جامعه هستند و شامل دهک یک الی 2 و شاید هم 3 و چتر حمایتی بهزیستی و کمیته امداد و .... به درجه فلاکت ....